Fantasy knihy

World of Warcraft: Stormrage – Richard A. Knaak

Když byl svět nazývaný Azeroth ještě mladý, dali mu titáni, bohům podobné bytosti, řád. Hnětli pevniny, hloubili moře, vše s cílem naplnit dokonalou představu o tom, jaký by měl Azeroth být. A přestože titáni z Azerothu dávno odešli, jejich dílo přetrvalo dodnes. Je známé jako Smaragdový sen, svěží a divoká prapůvodní verze World of WarCraft. Nesčetná jsou tajemství halící Smaragdový sen i jeho samotářské strážce, příslušníky zelené dračí letky. V časech dávno minulých vstupovali do Snu druidi s cílem hlídat úbytek a proud života na Azerothu v rámci svého věčného úkolu udržovat jemnou rovnováhu přírody. Ne všechny sny jsou však příjemné. V poslední době začala ve Smaragdovém snu růst Smaragdová noční můra, prostor plný zkaženosti a zla, a pomalu mění Sen v nepředstavitelnou hrůzu a děs. Noční můra pohltila také nic netušící zelené draky a pokřivila jim mysl a znetvořila tělo. Pro druidy, kteří vstoupili do stále temnějšího snu, bylo najednou obtížné – někdy dokonce nemožné – uniknout. Nejsou však jedinou obětí Noční můry. Ta najednou sužuje čím dál více lidí. Rostoucímu nebezpečí by mohl padnout za oběť dokonce i Malfurion Stormrage, první a největší z azerothských druidů. A tak zatímco se světem šíří děsivé sny, začíná se zoufalá výprava s cílem arcidruida najít a zachránit. Nepřátelé přírody se ovšem velmi brzy dozví pravou podstatu jména Stormrage.

Stormrage je už v poradí 13. kniha z tohto univerza, ktorá vyšla u nás. Je to úctyhodné číslo, warcraft je celosvetový fenomén a nečudo, že warcraft knihy patria aj u nás k tým najpredávanejším a často vypredaným. Stormrage je ďalšia kniha z pera Richarda Knaaka a vrátil sa k nej znova k rase nočných elfov. Treba povedať, že táto kniha veľmi vychádza z jeho predošlých kníh a veľmi odporúčam mať prečítanú minimálne trilógiu Válka prastarých.

Druidi z celého Azerothu sú povolaní na Darnassus, kvôli liečbe stromu Teldrassil, ktorý umiera. Drudi by veľmi potrebovali vedenie arcidruida Malfuriona, ale ten je uväznený v smaragdovom sne. Spí už niekoľko dní a nie je možné ho z toho stavu dostať. Tyrande začne mať zlé tušenie a snaží sa prísť na spôsob, ako Malfurionovi pomôcť. Tyrande pomáha druid Broll Bearmantle a spolu zisťujú, že Malfurion nie je jediný, ktorý upadol do večného sna, ale tento problém postupne zachvátil celý Azeroth. Malfurion a Tyrande spolu s hŕstkou posledných, ktorí ešte neupadli do spánku, tak vyrážajú za záchranou Malfuriona a zároveň celého azertohu.

Knihu by som rozdelil na dve polovice. Prvá je pomalšia s dlhším úvodom a postupným odhaľovaním problému. Je to možno aj tým, že na warcraftovské pomery je aj kniha trochu dlhšia – cca 450 strán. Na začiatku to tempo trochu trpí a autor si pripravuje pôdu na druhú polovicu knihy. V druhej polovici dostáva viac priestoru aj Malfurion a svet je už na pokraji Apokalypsy. Postavy sú tak vystavené heroickému boju v hodine dvanástej a čelia tak nočnej more, ktorá zachvátila Smaragdový sen a zároveň celý Azeroth.

Záverečný verdikt:
Warcraft knihy sú cielené primárne pre hráčov hry a pre mladších čitateľov. Hodnotiť Warcraft knihy je obtiažne, sú presne cielené na určitý trh. Warcraft preto nemusí byť vhodný pre starších alebo skúsenejších čitateľov. Na mladšie publikum a hlavne zastáncov hry, je to ale skvelé oddychové a nenáročné čítanie, ktoré rýchlo odsýpa. Je veľmi nefér to porovnávať s titulmi ako Malazská kniha padlých, Meč pravdy alebo Kolo času, túto ambíciu tie knihy ani nemajú a treba k tomu aj tak pristupovať. Tentokrát knihe nebudem dávať hodnotenie. Starších čitateľov by kniha mohla sklamať a pre nich to môže byť priemer. Z knihy som nepociťoval ten pravý Azeroth, tú správnu atmosféru ako to je od knižiek Christie Goldeen. Kniha mi prišla naivná a prehnane dynamická. Postavy preskakovali z deja do deja. V jednej chvíli boli v smaragdovom sne a v ďalšej z neho museli zmiznúť pred nebezpečenstvom a objavili sa zase v reálnom svete. Tam zistili, že je to ešte horšie a museli sa opäť premiestniť do smaragdového snu, aby si vlastne hneď pripomenuli dôvod, prečo odtiaľ utiekli a zase sa radšej vrátili rýchlo do Azerothu. Toto sa dialo pomerne dlhú dobu a niekoľko krát, pripadalo mi to, že knižka nemá nejaký smer a neviem čo tým chcel autor dosiahnuť.
Nenáročnejší čitatelia a vo veku 14-20 z nej budú ale nadšení a oni by jej mohli dať aj 8/10 poprípade ju považovať za jeden z najlepších warcraftov. Pre nich je tam presne čo potrebujú. Obľúbené postavy, dynamický dej kde sa postavy objavujú na rôznych miestach Azerothu a čitateľ ledva stíha vstrebávať. Mnoho akcie s mierne hororovým nádychom nočnej mory smaragdového snu a veľkým vyvrcholením v záverečnom boji, kde musí hrdina siahnuť na samé dno svojich síl.

  • 55%
    Hodnotenie - 55%
User Review
4.5 (2 votes)