Anthony Ryan: Oheň probuzení
Prvá kniha dobrodružnej fantasy série Draconis Memoria s názvom Oheň probuzení uvádza čitateľa do steampunkového sveta pripomínajúceho viktoriánsku Britániu. Rozdiely sú však nepriehliadnuteľné – iné kontinenty, viacero mesiacov na oblohe, nevídané zvieratá. Najdôležitejšou odlišnosťou sú draggovia – draky, ktorých krv nielen poháňa stroje, ale najmä dáva ľuďom superschopnosti. Nie všetkým, len niekoľkým s vrodenou (no nie dedičnou) dispozíciou, krvožehnaným. Pre ostatných môže byť produkt z krvi naopak smrteľný.
Draggov je viacero druhov, navzájom sa líšia farbou. A ich krv má rôzne účinky:
Modrá pro mysl.
Zelená pro tělo.
Červená pro oheň.
Černá pro sílu.
Takže zelené produkty dokážu liečiť a uzdravovať aj bežných ľudí, krvožehnaným navyše dávajú fyzickú výdrž a odolnosť, modré spôsobujú telepatický trans, červené zapaľujú oheň a poháňajú stroje, čierne prebúdzajú silu podobnú tej, akou vládnu rytieri Jedi.
Lenže na rozdiel od mystického rytierskeho rádu, krv draggov je surovinou i pohonom priemyselného rozvoja. Na týchto základoch povstal Kovolodný protektorát – akciová spoločnosť, ktorá sa stala ríšou. Jeho moc vyrastá z podnikavosti a zároveň pevnej disciplíny. Krvožehnaní hrajú v biznis stratégii kľúčovú úlohu, preto sú povinne registrovaní a školení na prácu v službách protektorátu. Vďaka nim si podmanil všetky krajiny okrem najväčšieho súpera – Korvantínskeho cisárstva.
Stret týchto mocností sa zdá byť neodvratný. Jeho epicentrom sa stane južný svetadiel Arradsia, domov draggov. Do víru súperenia sa zapletie lov na bájny druh dragga, pátranie po starobylom prístroji, astronomická konjunkcia planét i dávne proroctvo apokalypsy. To všetko hrozí, že svet už nikdy nebude, aký bol doteraz.
Na poryvoch prichádzajúcej búrky plachtia hlavní hrdinovia, každý vo vlastnej dejovej línii.
Lizanne Lethridgová, dcéra slávneho vynálezcu, krvožehnaná tajná agentka protektorátu je vyslaná na misiu do Morsvale, najväčšieho korvantínskeho mesta v Arradsii.
Clay – Claydon Torcreek, vyvrheľ zo zločinnej štvrte mesta Carvenport, neregistrovaný krvožehnaný, je prinútený zúčastniť sa výpravy do vnútrozemia južného kontinentu.
Corrick Hilemore, podporučík na jednej z vojnových lodí Kovolodného protektorátu poháňaných červeným produktom, dostane dostatok príležitostí preukázať na vlnách oceána svoje bojové i veliteľské schopnosti.
Všetci sú mladí, ambiciózni a dychtiví. Ich striedavo rozprávané dobrodružstvá dokážu pripútať a nepustiť. Navzájom sa výrazne odlišujú, takže nestihnú čitateľa unaviť alebo zabŕdnuť do nudy. Každá z dejových vetiev využíva osvedčené prostredia a šablóny klasických dobrodružných príbehov. Akoby sa James Bond, Indiana Jones a Hornblower spojili do jednej knihy.
Špionážna úloha v nepriateľskom meste zahŕňa pátranie po osobách, informáciách i samotnom záhadnom predmete, ktorého sa treba zmocniť. K tomu, samozrejme, patrí utajenie, falošná identita, technické vychytávky, lesť a úskoky, ale i otvorený boj s agentmi protistrany.
Dobrodružná výprava do pustatín sľubuje objavy neznámych končín, ruín dávno zabudnutých osídlení, strety s nezvyčajnými i nebezpečnými zvieratami. Aj ľudia, divošskí či civilizovaní, dokážu byť rovnako hroziví. No najväčším varovaním je osud predošlej stratenej expedície, pozostatky ktorej má táto výprava nájsť.
Služba na vojnovej lodi prináša rozľahlosť oceána, v ktorom sa aj veľké obrnené plavidlo môže cítiť stratené. Napriek tomu zostáva mocnou pevnosťou s disciplinovanou posádkou a odhodlaným velením. Len tak má vyššiu šancu vyviaznuť z rozmarov oceána, útokov nepriateľských a pirátskych lodí či morských oblúd.
Každá z týchto línií je životabudičom pre duše trinásťročných chalanov dychtivých po hrdinstvách. Aj vo mne sa jedna taká skrýva. Navyše postavy rozprávajú i konajú inteligentne, ľahko si dokážu získať obdiv a sympatie čitateľa.
Zápletky sa v špirále zbiehajú k odhaleniu finálneho tajomstva, ku ktorému po celý čas smerovali. Zároveň sa tým trochu nahlodáva ich význam. Napokon pôsobia skôr ako pomôcky na výstavbu a predstavenie sveta, než aby tvorili jadro príbehu. Sú ingredienciami výbuchu, ktorý premení celý svet, no po premene už prestávajú byť podstatné, pretože ich zmysel bol spotrebovaný tým výbuchom. Navyše záverečný zvrat sa akosi polámal, časť, ktorá je ohromujúca, nie je prekvapivá (autor si chystal pôdu dlho predtým), a prekvapivá časť príliš neohromí.
K realistickému vykresleniu sveta mi nesadlo farebné delenie draggov, pripadá mi príliš schematické. Akoby bolo vymyslené skôr pre hru než pre knižný príbeh. No možno je to tak dnešným tínedžerom milšie. Okrem toho som občas upadal do zmätku kvôli jednotvárnym anglickým menám postáv (niekedy som fakt nevedel, kto je kto a či už sa predtým v knihe vyskytol) a nadobúdal som nejasný pocit, že preklad miestami trochu drhne.
Napriek týmto výhradám si dovolím odporučiť túto Oheň probuzení všetkým dobrodružne naladeným chlapcom a dievčatám bez ohraničenia veku.
Za recenznú e-knihu ďakujeme vydavateľstvu Host.
Podrobné informácie o knihe:
- Vydavateľstvo: Host
- Počet strán: 656
- Väzba: pevná s prebalom
- Rozmer: 150 x 215 mm
- Jazyk: český
- ISBN: 978-80-757-7175-9
- Rok vydania: 2018
Zhrnutie
Oheň probuzení je steampunkové dobrodružstvá vo svete, kde krv drakov robí z ľudí superhrdinov.
User Review
( votes)Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách. A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.