Čerti sa nesmejú v Pekle, ale v Raji – Karol Nagyéri

Horor je žáner, ktorý je veľmi obľúbený u debutujúcich autorov. Poskytuje veľkú mieru slobody, čo sa týka príbehu a naratívnych pravidiel, avšak tá sloboda vie byť neskúseným autorom osudná. Detektívka je zase žáner, kde je ľahké napísať dielo, ktoré na prvý pohľad dáva zmysel. No skutočne dobré detektívky dovoľujú vnímavému čitateľovi, aby zistil skôr než postavy, čo sa deje a prečo. Ako to dopadne, keď sa debutujúci slovenský autor pokúsi skĺbiť oboje?

Príbeh knihy sa odohráva v dvoch časových líniách: v predrevolučnej minulosti, kde sledujeme partiu tínedžerov na „dobrodružstve“ v horách, a v prítomnosti, kde sledujeme mladú detektívku na stope sériového vraha. Veľkú časť knihy nemáme vôbec poňatia, ako sú línie prepojené, čo vie byť frustrujúce, avšak hneď ako sa línie prepájajú, začne byť zaujímavé snažiť sa odhadnúť, čo všetko sa dá z jedného príbehu zistiť o druhom.

Tínedžerská stránka je tá viac hororová, v ktorej aj neskôr uvidíme najviac nadprirodzených prvkov. Príbeh je s nimi však opatrný a väčšina pozornosti je venovaná správnemu miestu: charakterom. Aj keď na začiatku je veľmi mätúce, koľko ľudí v príbehu je a ako málo sú opísaní, celkom rýchlo získame o postavách aspoň hrubú predstavu. Väčšina tejto línie sa zo začiatku točí okolo (miestami až veľmi expresívnych) romantických a vzťahových otázok, pričom spracovanie je na hrane znesiteľnosti, našťastie na onej hrane stojí na pozitívnej strane. Pomáha, že autor sa nesnaží idealizovať si tínedžerský život, ale s rešpektom vykresliť postavy, ktoré majú veľmi ľudské a obyčajné chyby. Aj keď sa toto zobrazenie ťažko dá nazvať „realistickým“, funguje veľmi dobre v kontexte príbehu.

Táto línia má však aj veľký nedostatok, a to je značná nevyváženosť príbehu. Zatiaľ čo začiatok je písaný takmer scénu po scéne, neskôr máme obrovské skoky v čase aj charakteroch. Najjednoduchším vysvetlením je, že autorovi došiel priestor po napísaní všetkých dôležitých scén, a musel preto značne zrýchliť tempo v poslednej tretine. Našťastie to autor len tak-tak zvládol, aj keď niektoré scény si to odniesli viac ako iné.

Súčasná línia sleduje malomestskú detektívku, ktorá je vtiahnutá do prípadu sériového vraha. V prvom rade treba povedať, že ide o veľmi bombastické zobrazenie policajnej práce, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani americký akčný film. Drahé autá, tajné konšpirácie, maškarné plesy a vysoká politika. Avšak v tomto kontexte sú aj postavy, najmä vyšetrovateľka Mia a jej nový nadriadený, ako doma. Postavy sú vykreslené dostatočne na to, aby sme chápali ich pohnútky aj vo svete, ktorý je natoľko odlišný od nášho. Aj keď postavy spravia hlúpe rozhodnutie, chápeme, prečo ho spravili a dáva zmysel. Táto dejová línia veľmi dobre dopĺňa prvú, keďže čitateľ aj Mia sa spoločne snažia dopátrať, čo sa vlastne v minulosti stalo a ako to vplýva na prítomnosť.

Po technickej stránke je viditeľné, že na knihe pracoval menší tím, než je zvykom. Za najväčší „nedostatok“ by som označil najmä časté používanie čechizmov, nespisovných slov a kostrbatých viet. Tie síce prenesú informáciu, no v texte pôsobia ako malá brzda. To by bolo v poriadku, keby sa čechizmy týkali hlavne predrevolučnej línie (predsa len, Československo a tínedžeri), avšak fakt, že rovnaké problémy má aj súčasná línia, napovedajú, že pravdepodobne nešlo o autorský zámer. Ďalej je treba spomenúť ilustrácie, ktoré si autor robil sám. Sú to veľmi jednoduché obrázky ku kapitolám, ktoré predstavujú buď jeden dôležitý objekt, alebo karikatúru hlavnej postavy. Ani teraz nedokážem povedať, či sú tie kresby absolútne nekompatibilné s tónom knihy, alebo sú veľmi milým, osobným príspevkom autora.

Čo ma privádza k asi najlepšej vlastnosti knihy. Nejde o nejakú konkrétnu scénu, ktorá by udrela silnejšie než ostatné. Ide skôr o celkový pocit, že autorovi veľmi záležalo na každej časti príbehu. Je očividné, že autor mal veľmi špecifickú víziu toho, čo chcel svojím príbehom dosiahnuť. S tým síce prídu nedostatky, ktorým by sme sa pri viac „tabuľkovom“ diele vyhli, avšak dodávajú príbehu istú osobitosť. Či už sú to tínedžeri, ktorí myslia akurát na jedno, alebo drsná Mia, ktorá vždy všetko vyrieši, je veľmi ťažké nenakaziť sa nadšením, ktoré prestupuje celým ich príbehom.

Najlepšou časťou knihy je to, že je naozaj možné vyriešiť záhadu v srdci knihy skôr než postavy. Stopy nie sú absolútne očividné, no je ich tam dosť na to, aby čitateľ cítil uspokojenie, keď sa ukáže, že mal pravdu.

Najhoršou súčasťou knihy je všeobecná „nadržanosť“, ktorou trpia všetky postavy. Ako aj s jazykom, keby to bolo obmedzené na tínedžerskú časť, dalo by sa hovoriť o autorskom zámere. Táto vlastnosť sa síce hodí do celkového tónu sveta, ale niektoré akcie a komentáre postáv sú ťažké na strávenie.

Dokopy teda máme mierne kostrbatú knihu, ktorá má veľké srdce. Čerti sa nesmejú v Pekle, ale v Raji sa snaží o veľa, väčšinou úspešne. Je to kompetentný horor, ktorý má miestami veľmi zaujímavé, desivé obrazy. Je to zaujímavá detektívka, aj keď veľmi bombastická. Ako debut je táto kniha rozhodne úspechom a stojí za prečítanie.

Za recenzný výtlačok ďakujeme autorovi.

  • Vydavateľstvo: Karol Nagyéri
  • Počet strán: 396
  • Väzba: brožovaná
  • Jazyk: slovenský
  • ISBN: 978-80-570-2350-0 (print)
  • Rok vydania: 2020
8/10

Zhrnutie

Napínavá a dobre čitateľná hororovo detektívna kniha, ktorá sa po úvodnom zmätení rýchlo rozbehne. Aj keď trpí nedostatkami, je vidieť, že autorovi na príbehu veľmi záležalo.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zadejte, prosím, znaky z obrázku do textového pole a pak odešlete komentář.
Prepíš text z obrázka

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..