Gideon Devátá – Tamsyn Muir

České vydavateľstvo Host sa nebojí podivností a odklonu od mainstreamu. To je dobre, inak by sme tu totiž nemali túto knihu. Zdanlivo na hlavu postavený chaotický mix sci-fi, fantasy, hororu, gotiky a detektívky, ktorý by nemal fungovať, však klame telom, a pokiaľ mu to dovolíme, dopraje nám čitateľský zážitok leta.

Predstavte si deväť cisárskych dvorov. Každý z nich sa venuje inej forme nekromancie. Každý z nich sídli na inej planéte. A keď Najvyšší Nekrolord povie, že potrebuje nových služobníkov – liktorov, žiadny dvor nezaváha a pošle na Prvý dvor, vodou zatopenú planétu, svojho najlepšieho nekromanta s jeho rytierom. V starobylom Kanaáne podstúpi šestnásť adeptov skúšku, ktorá každého z nich preverí a ukáže Cisárovi, kto je hodný stáť po jeho boku vo vojne.

Aj Harrowhark, jediná dcéra starobylého rodu Deviateho dvora, sa rozhodne skúšku podstúpiť. Má však problém – chýba jej rytier, bez ktorého sa zúčastniť nemôže. Preto do hry zaťahuje Gideon Nav – sirotu, služobníčku dvora, nikoho. Prekážok na ceste k úspechu je však niekoľko: Harrowhark musí na rodnej planéte zanechať temné tajomstvo, Gideon nemá rytiersky výcvik a dievčatá by sa navzájom najradšej utopili v lyžičke vody.

„Hmm, hádám, že tvoje paní by klidně podpálila i Zapečetěnou hrobku, jen aby se ujistila, že už nikdy neuvidím jinou oblohu,“ řekla Gideon a vzhlédla. „Tvoje paní by bez váhání snědla dítě, výměnou za to, že mě bude moct navěky věznit. Potřela by pratety hořícími lejny, kdyby si myslela, že mi tím zkazí den.“

Spojenie nekromancie, medziplanetárneho cestovania, šermiarskych súbojov, gotických palácov a tajných laboratórií znie na prvé počutie ako strašný úlet. O to väčší zážitok má čitateľ z toho, ako dokázala autorka jednotlivé zložky vybalansovať. Najprv si ale musíme trochu upratať očakávania, ktoré od knihy máme.

Po prvé – Gideon Devátá nie je young adult. Hrdinovia síce majú -násť až dvadsať- rokov, presne však vedia, kto sú, čo chcú a ich správanie je výrazne dospelejšie. S tým súvisí po druhé – hoci v knihe vystupujú queer postavy, otázka ich sexuality nepatrí k hlavným témam románu a nie je ani jedinou zložkou ich osobnosti, ako sa to občas stáva.

Po tretie – romantická zápletka je prítomná, dobre vystavaná, ale zároveň obmedzená na (priam diskutabilné) minimum.

Po štvrté – k románu: prvý diel plánovanej trilógie má bližšie k fantasy než k sci-fi. Hoci hovoríme o vesmíre, výskumných staniciach či elektrinou poháňaných prístrojoch, nejde o space operu. Gro románu je postavené na vedecky poňatej nekromancii, gotickej atmosfére opustených chodieb a tajných dverí.

A po piate – kniha má svoje špecifické tempo. Nie je to akčná fantasy z českej školy, ale ani takmer impresionistická skica ako Gormenghast. Napriek tomu, že akčných pasáží obsahuje menej, rozprávanie si udržiava dynamiku, mágia sa používa a skúma a vzťahy a interakcie medzi postavami sú špičkové. Keď si predstavíte mix Escape Room a gotickú, krvavejšiu a fantastickejšiu verziu detektívky A neostal ani jeden, získate približnú predstavu.

„Byla jsem příliš nepozorná,“ prohlásila nekromantka a Gideonina poslední slova ignorovala, jako by to byl bobek, který Gideon vytlačila v chodbě. Vytrhla jí rukavice a navlékla si je na prsty. „Nechala jsem se unést apatií, zatímco tys mezitím přilnula ke všem pošukům v Kanaánu.“ („Ty tak můžeš někomu nadávat do pošuků,“ odfrkla si Gideon.)

Tamsyn Muirovej sa podaril husársky kúsok. Namixovala nezvyčajný svet, ktorý je však zároveň plne funkčný, komplexný a s prepracovanou mytológiou. Nejde však o úplne jednoduché čítanie, pretože autorkin štýl môže byť pre niekoho pomalší a nič nedáva čitateľom zadarmo – informácie o tom, ako funguje cisárska nekromantská moc, čo ukrývajú laboratóriá či odkiaľ vlastne pramení zúrivá nenávisť medzi Gideon a Harrowhark, si musíme poskladať sami z náznakov v rozhovoroch, útržkovitých zmienok v zápisníkoch či jednoducho počúvaním toho, čo nik nepovedal.

V nezvyčajnom svete sa do popredia striedavo dostávajú dve základné línie príbehu: snaha jednotlivých dvojíc rozlúštiť tajomstvo rozpadajúceho sa sídla a premenlivý vzťah medzi Harrow a Gideon, ktorý, ako sa ukáže, zásadne presiahne dôležitosť bežných citových väzieb.

Do oboch rovín pritom autorka vnáša slušnú dávku temnoty, potláčané traumy, pokrivené charaktery a brutalitu. Zároveň to ale dokáže vyvážiť náložou sarkazmu, drzého moderného jazyka a čierneho humoru. Práve podrezaný jazyk, ktorý si okrem Gideon a Harrow osvojila aj autorka v úlohe rozprávačky, je častou jedinou možnosťou, ako sa vyrovnať s tým, čomu sú hrdinovia vystavení. Český preklad Alžběty Lexovej pritom robí originálu česť a z čítania našinca zážitok.

Gideon Devátá nie je úplne ľahké čítanie – pravda sa ukrýva v detailoch a náznakoch, ktoré vyžadujú trochu pozornosti. Odmenou je ale komplexný, premyslený svet, originálny príbeh, sugestívna atmosféra a vrchovato sympatické postavy. Ľahké letné čítanie nie – ale kvalitná letná temnota plná sarkazmu určite áno.

  • Séria: The Locked Tomb 1
  • Vydavateľstvo: Host
  • Preklad: Alžběta Lexová
  • Počet strán: 448
  • Väzba: pevná s prebalom
  • Rozmer: 135 × 205 mm
  • Jazyk: český
  • ISBN: 978-80-275-0581-4
  • Rok vydania: 2021
10/10

Zhrnutie

Ak pristúpite na pravidlá hry, táto nálož sarkazmu a temnoty vás zhltne, strávi dušu, požuje svaly, rozhádže emócie a vypľuje len kosti, ktoré potom spúta zaklínadlom a donúti netrpezlivo čakať na druhý diel.

 

Jozefa "Joja" Pevčíková

"V knihe Čarodejníkov synovec od CS Lewisa je jeden z najkrajších fiktívnych svetov, o akých som kedy čítala; je to svet medzi svetmi, miesto v lese s množstvom jazierok, pričom každé jazierko, do ktorého skočíte, vás vezme do iného sveta. A toto pre mňa vždy bola knižnica." (JK Rowling)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zadejte, prosím, znaky z obrázku do textového pole a pak odešlete komentář.
Prepíš text z obrázka

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..