Město – Stella Gemmell

Město je starodávné, mnohovrstvé. Kdysi bývalo prosperující metropolí, nyní se ale rozrostlo za své hranice, vyvolává nesčetné války se sousedními kmeny a vše, co dříve bývalo zelené a úrodné, mění v pustinu. Ve středu Města žije císař. Viděl ho jen málokdo, ale ti, kterým se to podařilo, ho popisují jako muže v nejlepších letech, přestože by měl být stařičký. Někteří lidé ponuře spekulují, že už není člověk, pokud jím vůbec kdy byl. Hrstka pak dospěla k zoufalému závěru, že válka skončí pouze tehdy, když ukončí císařův nepřirozeně dlouhý život. Povstalci v bludišti stok Města, kde chudáci bojují ve tmě o přežití, i na krví promáčených bojištích, kde jen málo hrdinů dokáže vydržet nekonečné obléhání, upínají své naděje k jednomu muži – Shuskarovi. Bývalý císařův generál byl kdysi dávno zrazen a je považován za mrtvého. Pod různými falešnými jmény ale přežil, zřekl se Města a schovává se před svým nesmrtelným nepřítelem. Teď ale nadešel čas, aby se pustil do poslední bitvy za osvobození Města od stvůry, která se uhnízdila v jeho srdci a tahá za nitky, které udržují zemi ponořenou v krvi.

Meno Gemmell by mal poznať každý správny fanúšik fantasy. Tento krát ale nejde o Davida, ktorý fantasy literatúru obohatil o také tituly ako Temný měsíc alebo Trójsku trilógiu. Město napísala jeho druhá manželka, Stella. Rovnako ako David, aj ona sa vrhla na hrdinské fantasy a tak v knihe nie je núdza o bojové až vojnové scény a veľké činy. Príbeh sleduje osudy hneď niekoľkých hrdinov; bojovníčky Indaro, rozdelených súrodencov Elija a Emly, bývalého generála Bartella a mnohých ďalších. Aj keď je každý z nich úplne iní, majú niečo spoločné. Všetkých prenasledujú tiene minulosti, a každý deň čelia ťažkým skúškam, ktoré im pripravilo Mesto. Kedysi bohaté a honosné, teraz však plné špiny a dekadencie, rozpútava vojny a núti tisíce ľudí žiť v strachu a chudobe.

Autorka opísala toľko čŕt mesta, až pôsobí ako samostatná osoba. Zlovestne sa týči na pozadí diania a hrá hlavnú úlohu v živote každej postavy. Je nepredstaviteľne obrovské, zlovestné, zlomyseľné, nebezpečné ale aj múdre a v niektorých momentoch dokonca pôsobí ako bezpečný prístav, kde by sa konečne hrdinovia zbavili svojich problémov. Práve preto má väčší potenciál získať si čitateľa než skutočné postavy. Tie charakterizuje viac ich minulosť a pozadie, než povahové rysy, či momentálne konanie.

Každá postava však má svoj účel a ukazuje nám inú stránku života v tomto svete. Očami Elija a Emly sa čitateľ prejde po svete podzemia, ktorý má iné, oveľa temnejšie pravidlá, než krajina na povrchu. S Indaro spoznávame drsný, vojenský život na bojovom poli, kde každý deň umierajú jej priatelia a spolubojovníci. Vďaka množstvu realistických opisov a emotívnych vnútorných monológov sa čitateľ cíti, ako by bol priamo v kanáloch, či uprostred zúriacej vojny.

Aj keď autorka opisuje podzemie aj bojové pole veľmi realisticky, nie je zaručené, že čitateľa tieto miesta zaujmú. Sú dosť jednotvárne a temné – v metaforickom aj pravom zmysle slova – v kanalizácii pod mestom je tma a sú to len tunely, ktorými sa postavy donekonečna plahočia a bojisko, aj keď dynamické, je stále prostá pláň. Na zaujímavejšie prostredie si musí čitateľ počkať do druhej polovice knihy, kedy sa dej presunie priamo do mesta.

Veľkým plusom knihy je rozhodne jazyk, akým Stella Gemmell píše. Nádherne skladá vety, plné kultivovaného jazyka, ktoré plynú hladko jedna do druhej. Do rozprávania vkladá množstvo zmyslových vnemov a čitateľ si dokáže dokonale predstaviť zvuk morských vĺn rozrážajúcich sa o útesy, krik čajok či jemný vetrík na lícach.

Proti nádhernému jazyku tu ale stojí obrovský problém a to je plynulosť deja. Autorka neustále preskakuje z jedného myšlienkového bloku na druhý, bez toho aby ich nejako uviedla či ukončila. Jednotlivé dejové bloky na seba nenadväzujú ani chronologicky. Keďže je dej tak nesúrodý a autorka si mnohé rozuzlenia a šokujúce odhalenia necháva do druhej polovice knihy, prvá polovica plynie neuveriteľne pomaly. Výsledok je teda pomalé, nedynamické čítanie na ktoré treba skalopevné sústredenie.

Ak sa čitateľovi podarí s odhodlaním prehrýzť prvou polovicou knihy, v druhej na neho čaká mnoho rozuzlení a nové zaujímavejšie prostredia, keďže postavy sa pomaly prepracovávajú z podzemia do vysokých budov mesta a postupne až priamo do honosných palácov. Navyše pribudnú nové postavy, niektoré z nich dokonca zaujímavejšie, než hlavní hrdinovia (i keď si úplne netrúfam určiť kto je a kto nie je hlavný hrdina).

Vo finále musím zhodnotiť, že aj keď je Město napísané bravúrnym jazykom a plné realistických opisov, svojím rozhádzaným rozložením deja a myšlienkovou nenadväznosťou (hlavne v prvej polovici) stratilo na kvalite. Nie je to zlá kniha, no ani tak pútavá, ako by mohla byť a číta sa veľmi pomaly. Město je autorkina prvotina a som si istá, že v ďalších dielach “vychytá muchy” a ostane len nádherný jazyk a zaujímavá zápletka. Ako fantasy autorka má skvelý potenciál.

  • 90%
    jazyk - 90%
  • 50%
    postavy - 50%
  • 40%
    plynulosť - 40%
60%

Súhrn

Aj keď je Město napísané bravúrnym jazykom a plné realistických opisov, svojím rozhádzaným rozložením deja a myšlienkovou nenadväznosťou (hlavne v prvej polovici) stratilo na kvalite.

Sending
User Review
0 (0 votes)

Stanka Nichtová

“People think that stories are shaped by people. In fact, it's the other way around.” ― Terry Pratchett, Witches Abroad

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zadejte, prosím, znaky z obrázku do textového pole a pak odešlete komentář.
Prepíš text z obrázka

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..