Hvězdné války VII : Síla se probouzí – Trojitá recenze

Přinášíme vám ne jeden, ale hned tři pohledy na jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku a nejočekávanější film letošního podzimu; na sedmé Hvězdné války. Buďte varováni, v textu jsou mírné spoilery.

Jak to vidí Tereza V.

Více jak dva roky čekání jsou konečně pryč. Na prosinec letošního roku totiž čekalo několik tisíců, nejspíš i statisíců, fanoušků po celém světě. Jedna z nejvíce kultovních sérií se totiž vrátila po deseti letech na scénu. Star Wars.

Osobně jsem velkým fanouškem tohoto světa. Na Star Wars jsem vyrostla a když to před deseti lety skončilo, zůstala hluboko ve mě díra. Otec tohoto universa, George Lucas, totiž po Pomstě Sithů oznámil, že už žádné další filmy nenatočí. Podle něj jsou Star Wars tragickým příběhem života Anakina Skywalkera a s jeho smrtí končí i tento příběh. Ano, jedna generace skončila, ale proč se nepodívat co dělá ta druhá?

V pořadí už sedmou epizodu s titulem Síla se probouzí dostal na starost režisér J. J. Abrams. Pokud vám to jméno nic neříká, tak je to ten chlápek, který oživil kultovní Star Trek. Dal mu nové tváře, nový kabát a udělal ho přípustný a srozumitelný pro nové nadšence. Nový Star Trek, i jeho pokračování, se povedlo a to hodně. Abrams je talent a díky němu se povedlo něco, co ještě nikomu. Povedlo se mu to, že spousta fanoušků Star Wars a Star Trek zakopala válečnou sekeru.

A jak si vedl s pokračováním velké vesmírné ságy z předaleké galaxie? Uběhlo už pár dní od premiéry a lidé se dělí na dva tábory. Jedni novou epizodu milují, druzí ji odsuzují. A já patřím (naštěstí) mezi ty nadšence. Síla se probouzí se mi líbila a to opravdu hodně. Málokterý film či série ve mě dokázala vyvolat tolik emocí. A půlnoční premiéra je mi toho důkazem, že v tom nejsem sama. Jsou to lidé v tričkách Star Wars, lidé v kostýmech nebo lidé s účesem princezny Lei. Když se na plátně pak objevila památná věta a začala známá melodie, lidé křičeli, tleskali a vsadím se, že i ta slza ukápla., tak jako mě. Star Wars je mezigenerační záležitost, milují to mladí i staří a pořád je to poutavé téma, i když se jedná o sci-fi. A stále si to dokáže najít nové fanoušky.

O čem je nová epizoda se můžete dočíst všude možně. Příběh ale začíná 30 let po Návratu Jediho a představuje nám nové charaktery, nové záporáky a vrací na scénu ty staré a obdivované. Na jednu stranu chápu ty odsuzující názory. Síla se probouzí až moc kopíruje Novou naději a když budete opravdu detailní, tak najdete spoustu nelogických věcí nebo záležitostí, které popírají známá fakta. Star Wars je ale vesmírná pohádka, je to komplikovaný svět, kde na jedné straně stojí dobro a na druhé zlo. A před deseti lety to skončilo. Určitě nás bylo málo, kdo si myslel, že ještě někdy vznikne nějaký další film. A pak se jedno studio rozhodlo odkoupit práva a dalo svou naději do rukou velkého fanouška. A ten fanoušek nám teď představil svou vizi. Není nejoriginálnější, ale tak skvěle navazuje na původní trilogii, skládá ji čest a dělá ji ještě více výjimečnou. Síla se probouzí je totální akční jízdou a doják zároveň.

Abramsovi se to prostě povedlo. I když je příběh často předvídatelný, dostane vás. Dostane vás, dojme vás a vyhodí vás ze sedačky. U některých scén ani nebudete dýchat. A ty postavy budete milovat. Finnovo hláškování nebo Rey, jejíž představitelka je nejen sympatická, ale i velmi talentovaná. Star Wars jsou prostě zpět a v následujících letech o nich ještě hodně uslyšíme.

Jak to vidí Veronika P.

17.12. som sa ako väčšina fanúšikov kultu Star Wars aj ja hrnula do kinosály praskajúcej vo švíkoch, aby som si vychutnala jeho príbehové pokračovanie. Od chvíle, kedy sa na plátne zjavili tradičné žlté písmenká objasňujúce dej a steny kinosály zabrneli typickou zvučkou od Johnyho Williamsa až po záverečné titulky filmu, som takmer nedýchala. Po nich som zas strávila niekoľko dlhých chvíľ nad premýšľaním o dojmoch, ktoré vo mne sedmička zanechala.

Na jednej strane to bol vzrušujúci zážitok už len pre ten, nazvime ho „nosný“ fakt, že svet na Force Awakens čakal 32 rokov, čo je viac ako dĺžka môjho života. Aké krásne bolo vidieť princeznú Leiu, Hana či Luka po tak dlhej dobe a nostalgicky ich výzor a výkony porovnať so starými časťami. Ďalší plus boli nové postavy a samozrejme najviac BB-8, ktorého roztomilosť si prosto nejde nezamilovať. Vymakané efekty samozrejme nechýbali, veď sa píše rok 2015 a práve to je to hlavné, čo zaujme masy. Na úrodnú pôdu to dopadlo no potom sú tu aj fanúšikovia, ktorí sú do „problematiky“ Star Wars ponorení o niečo hlbšie.

To, že toto dielko už nie je pod Lucasovým vedením vám bude neustále niečo pripomínať a možno z toho trochu posmutniete tak, ako to bolo v mojom prípade. A knižky? NIE. Zabudnite. Ak ste ich niekedy čítali, môžete ich vypustiť z hlavy, nový Star Wars to urobil tiež. Škoda, že pozmenil aj charaktery niektorých postáv. Nejedenkrát som si v hlave hovorila: „Nie, to by xy  nikdy neurobil.“ Ale on to spravil a všetci sa tvária, že je preňho také správanie typické. Znalosť Nového rádu Jedi či niekoľkých knižiek pred ním vám bude brániť ku jasaniu nad Force Awaknes. Ale tvorcovia aj to vyriešili a môžeme sa tešiť na novú radu kníh, ktoré sú napasované k novej časti. Či to je plus alebo mínus si musí v sebe každý vyriešiť sám. Mne sa to až tak nepozdáva. Nie je mi po chuti, že moje niekoľko ročné nasávanie vedomostí  o Star Wars svete je zrazu neplatné. K filmu – skrátka, ak by som mohla vrátiť čas a vstúpiť do kinosály na premiéru ešte raz, šla by som s o trošku menším očakávaním.

Každopádne, film je dobrý. Pre masy priam chválitebný, strhujúci, vzrušujúci. Ak sa však ponoríte hlbšie, začnete vidieť čoraz viac príbehových nedostatkov.

Jak to vidí Drbo

Na nové Star Wars jsem se v porovnání s ostatními fanoušky téměř vůbec netěšil. Jako ano, těšil, ale nedělal jsem z toho nic zásadního, protože mi bylo jasné, že ať už film bude jakýkoliv, stejně bude kánonem namísto rozšířeného univerza (EU), které na původní šestici filmů navazovalo. Tudíž jsem rozhodně neměl přehnaná očekávání a původně jsem do kina ani jít nechtěl.

Vesměs jsem však byl příjemně překvapen. Po pětadvaceti minutách reklam konečně zazněla úvodní znělka, při které mne zamrazilo, a třicetiletá pauza skončila. Příběh Anakina Skywalkera je sice za námi, jeho rod ale žije stále a v předaleké galaxii se pořád něco děje. Po bitvě u Endoru zjevně vznikla Nová Republika, zároveň ale také zbytky Impéria vytvořily První řád; fanatický obraz původního Impéria se stejnou zálibou v superzbraních.

Hned ze začátku jsem mohl obdivovat hlavního záporáka a zrenovované stormtroopery, kteří konečně působí schopně a hrozivě, jako jejich klonoví předchůdci. Dozvěděl jsem se, že Luke Skywalker i v tomto kánonu založil akademii nových rytířů Jedi, ale díky jednomu žáku selhal a nyní se ukrývá. Poté mne děj přenesl na Tattoi-, pardon, Jakku a od této chvíle jsem se sice stále bavil, ale štvalo mne, jak je děj v drtivé většině kopií příběhu Nové naděje. Chápu, fanoušci po prequelové trilogii reptali, tak se jim Abrams rozhodl nadělit osvědčenou kostru příběhu, ale stejně. Mladá osoba z pouštní planety získá droida s tajemným posláním, dostane se jí pomoci, seznámí se s další hlavní postavou a všichni jen taktak z planety uniknou. A tak dále. Po příběhové stránce prostě kopie čtvrtého dílu. Ne, že by byla čtyřka špatná, ale mohlo přibýt více originality. Postavy jsou ale velmi dobré a hlavně velmi dobře zahrané, což u nových, neosvědčených herců není pravidlem. Hlavně taková nenápadná a půvabná Rey, či její představitelka.

Další skvělou věcí jsou efekty. Williamsova hudba je stále úžasná a jen podtrhuje krásnou grafiku a prostředí, ve kterém hrdinové zrovna jsou. Nemohu si také vynachválit kupříkladu redesignované X-wingy a stormtroopery a nemohu se dočkat herních adaptací. Vzato kolem a kolem, film jsem jako další část ságy určitě neviděl naposled, postavy byly skvěle zahrané a nastavily vysokou laťku, efekty moc pěkné, jen ten příběh. Jestli bude osmá epizoda stejně kopírovat pátou, jak sedmá kopíruje čtvrtou, budu vážně naštvaný a na zodpovědné režiséry asi zanevřu.

• 95%
    Tereza V. - 95%
  • 70%
    Veronika P. - 70%
  • 85%
    Drbo - 85%
83.3%
Sending
User Review
0 (0 votes)

Jan Drbušek

Čtu od mala, první knihu jsem přečetl ještě před školkou, byl jí Mikeš od J. Lady. Přečetl jsem většinu klasické literatury i dětských knih (Kája Mařík, Gabra a Málinka), přes většinu verneovek, mayovek až po J. Herriota, H. Sienkewicze, J. Clavella nebo E. M. Remarqua. Postupně mne zlákal žánr fantasy a zanedlouho poté science-fiction, ale také beletrii jsem nezanedbával. S. King, R. Feist, A. Sapkowski, F. Herbert, A. Clarke, K. Anderson, I. Asimov, a další. V současnosti je již několik let mým nejoblíbenějším spisovatelem Steven Erikson s jeho Malazskou knihou Padlých.