Bezhviezdne more – Erin Morgensternová

Príbeh je príbeh je príbeh.

Parafráza slov Gertrudy Steinovej sa zdá byť najlepším spôsobom, ako otvoriť recenziu Bezhviezdneho mora, nového románu Erin Morgensternovej, ktorú u nás poznáme aj vďaka Nočnému cirkusu. Podobne ako Steinová ohýbala vetnú skladbu a hľadala v radení a rytme slov nový význam, aj Morgensternová ohýba samu podstatu rozprávania príbehov, aby nám pripomenula jeho odvekú tradíciu a rôznorodosť.

Hlavný hrdina Zachary Ezra Rawlins je vysokoškolský študent a jedného dňa nájde v univerzitnej knižnici podivnú knihu. Nemá autora ani vydavateľa a jeden z jej príbehov presne opisuje Zacharyho zážitok spred 14 rokov. Zachary sa rozhodne vypátrať pôvod knihy a postupne prenikne do spoločenstva patriaceho k Bezhviezdnemu moru – podzemnému oceánu z medu – a množstvu jeho Prístavov. Pri svojom hľadaní sa čoraz viac zapletá do príbehov, ktoré na seba nadväzujú, ležia navrstvené jeden na druhom, navzájom sa končia a znovu sa začínajú. A ako v každom príbehu, aj v tomto Zachary naráža na protivníka – Zberateľský klub, ktorý sa snaží ochrániť Bezhviezdne more pred ďalšími vplyvmi a navždy zachovať jeho súčasný stav. Je však možné uchrániť príbehy pred zmenou? To je jedna zo zásadných otázok Bezhviezdneho mora.

Každý je súčasťou príbehu. No ľudia chcú byť súčasťou niečoho, čo stojí za to zaznamenať. Je to spôsobené strachom zo smrteľnosti, ide o koncept ‚bol som tu a záležalo na mne‘.

Morgensternová napísala príbeh o príbehoch s magickou atmosférou, ktorá vtiahne každého knihomoľa. V texte strieda dve rozprávačské roviny – Zacharyho pátranie v súčasnosti a krátke rozprávkové príbehy z tajomných kníh bez autora. Zachary odkrýva ďalšie a ďalšie vrstvy záhad a tajomstiev, postupne preniká k starým príbehom a ich novším variáciám.

Autorka nám pripomína, aký pôžitok je príbehy počúvať, tvoriť, meniť… žiť. Ukazuje, ako mýty a rozprávky vznikajú, ako nás formujú, menia sa spolu s nami, ako sa môžu začleniť do našich životov. Využíva pritom poetický a hravý jazyk a množstvo metafor, ktoré odhalia svoj význam v záverečnej štvrtine knihy. Nebráni sa ani množstvu popkultúrnych odkazov, Harrym Potterom a Neilom Gaimanom počnúc a Zeldou končiac (už vidíte tú príbehception?).

Práve množstvo metafor a striedanie zdanlivo (a po väčšinu knihy) nesúvisiacich príbehov je však aj kameňom úrazu. Čitateľ síce postupne začne tušiť, ako sú jednotlivé dejové línie prepojené, autorka ale neustále pridáva nové príbehy, v ktorých známe postavy vystupujú v iných úlohách, pod iným menom či nesúc iné symboly. Pomalé tempo, ktorým odhaľuje súvislosti, tak môže viacerých netrpezlivých, dobrodružstvachtivých čitateľov znechutiť, a to ešte v prvej polovici pomerne hrubej knihy.

Aj samotný hlavný hrdina zanechal rozporuplné dojmy. Nenechajte sa pomýliť, je múdry, citlivý, má svoju hĺbku a spolu s ostatnými postavami dobre funguje v príbehu. Je neuveriteľne jednoduché si ho obľúbiť, pokiaľ máte cca 23+ rokov a žijete popkultúrou. Zachary vo svojej diplomovke skúma storytelling vo videohrách, miluje knihy, čítanie a knižnice a vo svojich dvadsiatich piatich rokoch má pocit, že ho dobieha štvrťživotná kríza.

S pribúdajúcimi informáciami hrdina nestráca na charizme, no natláča sa otázka, či Morgensternová tak presne zachytila generáciu mileniálov alebo trochu pogúglila a zhrnula pár populárnych stereotypov o dnešných dvadsiatnikoch. Dozvieme sa totiž aj to, že Zachary je gej, má rád kokteily a chardonnay, občas trpí úzkosťami a je introvert, pričom jedna z jeho najbližších kamarátok je lesba so záľubou v pletení potterovských šálov.

https://www.instagram.com/p/CDMcj8PJ4R9/?utm_source=ig_web_copy_link

Morgensternová vytvorila fascinujúci svet. Vzdáva hold rozprávačstvu, knihám a príbehom, ktoré nás sprevádzajú po celý život. Hoci vyžaduje trpezlivejšieho čitateľa, ktorý sa nechá postupne pohltiť atmosférou rozprávok, mýtov a útulných knihomoľských kútikov, odmení sa krásnym jazykom, príbehmi a scénami – ako napríklad perfektnou študentskou diskusiou o podstate rozprávania v úvode knihy. Samotné postavy, hoci možno písané systematicky, sú však uveriteľné a sympatické. Text svojou témou pripomína Holdstockove pátranie po pôvode mýtov, je však písaný poetickejším jazykom a namiesto vône lesa, kôry stromov a tlejúceho lístia v ňom cítite teplo kozuba a sladkosť mafinov s dobrou kávou.

V každom prípade je práve táto kniha dokonalým príkladom diela, ku ktorému treba kreslo, deku a horúcu čokoládu. Má v sebe mágiu, dobrý preklad a redakčnú prácu – tak si ju vychutnajte.

Za recenzný výtlačok ďakujeme vydavateľstvu Albatros Media Slovakia.

  • Vydavateľstvo: Lindeni
  • Rok vydania: 2020
  • Preklad: Zuzana Trstenská
  • Jazyk: slovenský
  • Väzba: pevná väzba s prebalom
  • Počet strán: 464
  • ISBN: 978-80-566-1734-2
8/10

Zhrnutie

Čarovný návrat k podstate rozprávania. K tomu, čo robí príbehy príbehmi, odkiaľ sa berú a prečo nás tak veľmi fascinujú. Jeden špeciálny bod udeľujem príbehom v príbehu, ktoré by som pokojne čítala dookola. A druhý špeciálny bod všetkým popkultúrnym odkazom, ktoré do celkového obrazu krásne zapadajú.

 

Jozefa "Joja" Pevčíková

"V knihe Čarodejníkov synovec od CS Lewisa je jeden z najkrajších fiktívnych svetov, o akých som kedy čítala; je to svet medzi svetmi, miesto v lese s množstvom jazierok, pričom každé jazierko, do ktorého skočíte, vás vezme do iného sveta. A toto pre mňa vždy bola knižnica." (JK Rowling)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zadejte, prosím, znaky z obrázku do textového pole a pak odešlete komentář.
Prepíš text z obrázka

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..