Recenzie na jednotlivé časti série:

Poutníkův návrat

Sara Douglass

1. Válečná sekera
  2. Ikarijský zaklínač
  3. Muž z hvězd

Do Česka přichází australský drahokam. “Sara Douglass zaujme svou neotřelou odvážnou ságou plnou zrady, akce, odvahy a temné magie.“ – Elizabeth Haydon, autorka Proroctví * Tisíc let žili Achařané poklidným a bohatým životem. Chránily je vysoké, nepřekročitelné hory a Seneschal, bratrstvo, které vyznávalo tajuplnou Cestu pluhu a otevíralo cestu k velkému bohu Artorovi. * Teď je ale bezpečí Acharu ohroženo, probouzí se prastaré proroctví, které předpovídá návrat Zapovězených. Celou zemi svírá nepřirozená zima a Pán ledu, Gorgael, přesouvá armády odporných přízraků a ledových červů na jih. Achar se hroutí pod Gorgaelovým náporem. Vypadá to, že se mu nikdo nemůže postavit. * Faraday, snoubenka acharského Válečného generála, vévody Bornehelda, je stejně vyděšená jako všichni ostatní. Utíká do bezpečí pod ochranou Borneheldova nenáviděného nevlastního bratra Axise, legendárního velitele Sekerníků, a cestou poznává, že historie jejího národa byla založena na lži.

Táto autorka narodená v Austrálii je u nás menej známa. Napísala viacero kníh, ale v našich končinách bola zatiaľ vydaná iba séria Poutníkuv návrat a to iba prvá trilógia (ale treba povedať, že je ucelená). Zo všetkého u nás nedovydaného ma toto mrzí najviac. Na túto trilógiu mám obrovskú slabosť a dúfam, že sa predsa raz dožijem aj vydania druhej trilógie. V roku 2011 autorka dopísala svoju poslednú knihu a neskôr podľahla rakovine vo veku 54 rokov.

V kráľovstve Achar sa zo severu postupne šíri zima a neustupuje. Kráľ je v zúfalej pozícii a ľudia upodozrievajú “zatratených”. Údajná rasa temných tvorov, ktorí žijú v lesoch. Lesy sú zlé a nepriateľské a žiadny človek sa k nim nepribližuje. Tento problém má vyriešiť Axis, veliteľ sekerníkov – elitnej jednotky Senechalskej armády. Je vyslaný na výpravu aby našiel odpovede v jednej starej skrytej pevnosti učencov – ibaže tá sa nachádza v lese…

Ako som už písal, pre túto knihu mám slabosť. V určitých veciach je to klasické, plné klišé, ale zároveň to má mnoho prvkov, ktoré hľadáte ťažko a až také časté nie sú a preto sa čítanie tejto série stáva skvelým zážitkom. Áno máme tu proroctvo, je tu zlo, romantika (a tu teda vidieť, že to písala žena,trochu sa s tým pohrala), máme tu vyvoleného, máme tu neznámy svet plný prekvapení, dobrodružstvo, hľadanie odpovedí a samozrejme aj zrady. Veľmi sa mi páči, že autorka nešla štýlom úplnej klasiky, ale našla si vlastné rasy. Nenájdete tu trpaslíkov, elfov, trollov a iné známe. Veľmi sa mi páči, že tu nie je spočiatku úplne jasné, čo je dobré a čo je zlé. Jediné jasné zlo, je hlavný nepriateľ, ale inak zistíte, že nie všetko je tak, ako to na začiatku vypadalo.

No a dostávame sa k postavám. Vyobrazenie postáv sa mi veľmi páčilo. Sú živé a uveriteľné. Príklad je hrdina Axis. Na jednu stranu je to prototyp hrdiny – silný, rozhodný, autoritatívny a populárny, ale na druhú stranu je to stále iba človek so svojimi chybami a svojimi činmi často spôsobí bolesť aj blízkym osobám. To ale vyplýva z jeho povahy pragmatika, ide si za svojím cieľom a berie si čo chce. Ďalej tu máme jeho nevlastného brata Bornehelda a toto duo sa teda zo srdca nenávidí ale sú nútení spolupracovať. Borneheld má síce vyššie postavenie, pretože je prvorodený a Axis je navyše “bastard”, na druhú stranu Axis je všetkým, čím chcel Borneheld byť a neprekusol jeho velenie v elitnej jednotke sekerníkov. Postáv je tu samozrejme omnoho viac, ale dej je primárne rozdelený na dve línie a pár vedľajších a kniha sa číta veľmi dobre a pútavo.

Záverečný verdikt :

Táto kniha je úvodná z celej trilógie, všetko sa tu iba rozbieha a v kvalitatívnom výkone oproti ďalším dvom pokračovaniam zaostáva. No to neznamená, že by to bola kniha zlá, ale jednička vás tak “nedostane”. Treba vydržať možno trochu pomalší rozbeh ale s postupom deja to naberá na obrátkach. Jednička má iba veľmi málo akcie a ten dej sa v knihe mení a od 2/3 knihy, to má úplne iný nádych ako na začiatku a je to teda veľmi zaujímavá zmena. Revolúcia sa tu žiadna nekoná, nie je to žiadny náročný Erikson alebo kreatívny Goodkind, ale napriek tomu je to o level inde ako väčšina ostatných kníh a každý milovník high fantasy proste musí túto knihu mať, bez výnimky. Ja túto knihu zaraďujem do top 3 kníh z klasickej fantasy, ktoré som kedy čítal.

Ak by som mal jedničku hodnotiť samostatne, tak by som jej dal asi 7,5, ale vzhľadom v kontexte celej série a neuveriteľne dobrých ďalších dvoch dielov, dávam 8,5

Fantom print má dokonca veľké zľavy ak si kúpite celú trilógiu naraz!

• 85%